fredag 4 juni 2010

Spiderman


När jag köpte det här spidermantyget tänkte jag nederdel. Sonen har dock varje gång sagt tröja. Då tänkte jag om och hittade den här lösningen. Tröjan är sydd i trikåtyger + det vävda spidertyget. För att kunna få den över huvudet gjorde jag ett sprund. Sprundets infodring fick bli av spidertyget i ett helt stycke (ok), men sys så den hamnade på rätsidan. Det är alltså trikåtyg närmast kroppen helt och hållet. Oket är fastsytt vid axel, ärm och hals men hänger löst i nederkanten och är bara overlockat. Passade bra till motivet :-)

Halsringningen är bandkantad med det blåa tyget från tröjan, en ribbad jersey. Jag har förlängt ärmen från mönstret och smalnat av det lite närmast handleden. Tröjan är rymlig i nuläget, men det var tanken att den skulle ha god växtmån så den kan användas hela hösten också. Jag är jättenöjd med designen och färgkompositionen, den blev som jag tänkte mig. Det enda som kunde justeras är öppningen i halsen. Kanske blir det en knapp och ögla i sprundet om jag ids...

Tyg & mönster: Tyger från lokala butiker i Sthlm. Mönster, Ottobre 3/2009 mod. 24, stl 110.


Här är "spiderman" på kalas!

6 kommentarer:

  1. Vad fin sonen är i sin nya tuffa tröja!

    SvaraRadera
  2. Vilken cool "spiderman" du har! Fiffig lösning du fick till, tröjan ser jättefin ut på!

    SvaraRadera
  3. Jättefin och fiffig tröja!!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin tröja! Kul att hitta till din blogg, inspirerande! Jag återkommer snart.... Hej svej!

    SvaraRadera
  5. Så jättemycket fina saker du gör!! Du har också väldigt fina pojkar :-)

    SvaraRadera
  6. Tack för din fina kommentar! Hoppas att din singoalla blir bra! Jag gillar dina kjolar du gjorde till vårutmaningen jättemycket!
    Hoppas att det kan bli en höstutmaning också för jag vill gärna vara med!! =o))

    SvaraRadera